Deauty

Open brief aan Deauty

Voor ik jullie de inhoud van de Deautybox van Februari wil laten zien (deze komt volgende week online ..), wil ik toch eens de teleurstelling van de vorige maanden van mij af schrijven. Voor vele nieuwe abonnees was dit waarschijnlijk wel een erg leuke box, en ook ik vond enkele producten wel leuk, maar na een half jaar met meer downs dan ups, wilde ik een soort van ‘open brief’ schrijven aan Deauty.

DSC_2383

Beste Deauty,

Vandaag ben ik tot de vaststelling gekomen dat onze relatie eigenlijk niet meer zo goed zit. Het zit me diep. Erg diep. Ik hoopte dat het ging overgaan, maar helaas. Het moet er nu echt eens uit. Jullie februari-box was leuk, maar ook niet meer dan dat. De boxen zijn allesbehalve verfrissend en verrassen mij niet meer. De laatste maanden had ik meer een ‘leuk-maar-niet-voor-mij’-gevoel dan het extatische, euforische. waar jullie mij zo hard mee verwend hebben in jullie beginjaren & maanden.

Samen hebben we nochtans mooie momenten beleefd. Denk maar aan de prachtige ‘Cathy Pill’ box die jullie mij hebben bezorgd, of aan jullie eerste verjaardagsbox die mij écht van m’n sokken blaasde. Ook heb ik dankzij jullie heel wat prachtige merken leren kennen, iets wat jullie beoogden met jullie ‘Discover Beauty’-ingesteldheid. Daarvoor ben ik tot op vandaag nog steeds dankbaar.

Helaas is die dankbaarheid de enige reden waarom ik nog lid ben van jullie service. Ik voel mij geen Deautista meer. Het beautyprofiel dat ik met zoveel liefde ingevuld heb, is nutteloos geworden. Hoe verklaar je anders de giga-stash aan voedende crèmes die jullie boxen mij opgeleverd hebben, of de veel te donkere lipsticks die ongebruikt in mijn beautykastje blijven liggen? Nochtans weten jullie dat ik een lichte huid heb, die huivert van voedende crèmes.

Ik besef erg goed dat jullie niet voor iedereen kunnen goed doen en onmogelijk met iedereens wensen & noden kunnen rekening houden. Dat is ook niet de bedoeling van jullie box. Wat ik echter niet snap, is dat er nog zelden een product is afgestemd op mijn wensen en noden. Ik betaal nochtans twee euro meer dan vroeger, en ik betaal evenveel als iemand met een droge huid. Heb ik dan ook geen recht op een product dat afgestemd is op mijn wensen?

Gelukkig krijgen we af en toe de mogelijkheid om zelf een product te kiezen. Helaas loopt daar ook regelmatig het een en ander mis. Producten die ik niet gevraagd had in m’n box, mails die niet lijken te kloppen of zelfs niet aankomen (het mailtje van de Yves Rocher-lipstick heb ik nooit ontvangen) of alles is in sneltempo ‘gereserveerd’. Verwachten jullie dan een 24/7-stand-by-mode van jullie abonnees?

Waarom werken jullie niet volgens het Birchbox-systeem in plaats van steeds te moeten werken met ‘free samples’ en de ‘not for sale’ producten? Verschillende varianten van eenzelfde box-editie versturen, maar dan afhankelijk van de noden van je abonnee? Mij maak je niet wijs dat je dit niet kan ‘afdwingen’ van merken. Jullie hebben een monopolie! Doe daar dan iets mee!

Deauty, ik smeek jullie: vind Deauty opnieuw uit. Heel wat mede-abonnees vinden dit écht niet leuk meer. Er komen steeds meer ‘concurrenten’ op jullie af, die ons betoveren met prachtige boxen die wél persoonlijk lijken te zijn. Dat moeten daarom geen full-sizes zijn, maar gewoon dingen die bij ons passen. Bij ons, Deautistas! Ik mis jullie. De verwondering die ik had bij jullie boxen, het gilletje van opwinding als ik jullie ‘hij is onderweg’-mailtje kreeg, het niet kunnen wachten om iets te testen, ..

Ik hoop dat jullie je herpakken .. echt .. Misschien nu jullie gaan kennismaken met de kritische, Nederlandse beautybox markt?

DSC_2383

12 thoughts on “Open brief aan Deauty

  1. Cheers to that!
    Ik denk dat ze echt gaan slikken van de kritiek die ze gaan krijgen van onze lieve noorderburen. Die slikken (gelukkig maar) hun woorden niet in zoals wij, bescheiden Belgjes.
    Dus het is echt het moment om eens een grote reverse te maken in hun marketing en producten. Al is het natuurlijk niet simpel om iedereen gelukkig te maken. (Al mag dit wel eens bij mensen die al jaren lid zijn…)

  2. Mooie brief. Je spreekt de waarheid (zo komt het over)! Ik heb namelijk zelf geen verstand van die boxjes. Ik hoor hier en daar wel dat ze minder leuk worden. Hopelijk veranderen ze!

  3. Een mooie, eerlijke en beleefde brief. Zelf vind ik het hele beautybox concept niet heel geweldig, maar ik hoor nu steeds meer negatieve verhalen. Ook van producten die over de datum zijn enz.

  4. Mooi geschreven! Ik heb zelf nog nooit een Deautybox gehad, maar wel verschillende andere beautyboxen en ik heb uiteindelijk mijn abonnementen maar opgezegd omdat het uiteindelijk toch wel steeds meer ging tegenvallen!

  5. Tja, ik heb zelf geen ervaring met beautyboxen , maar soms lees ik zo veel telleurstelling uit de woorden van sommige bloggers dat ik niet snel een abbo zal durven nemen…Ik zou mij in elke geval als bedrijf eens stevig achter de oren krabben als ik een brief als deze van een klant kreeg…

  6. Dag Laura,

    met veel pijn in het hart hebben we gelezen dat je vindt dat onze relatie niet meer goed zit.
    Zoals in vele relaties verdwijnt het euforische gevoel van verliefdheid na een tijdje. Soms wordt dit gevoel dan vervangen door een gevoel van liefde waarbij beide partners over elkaars zwaktes kunnen spreken en hopen daaruit te leren en eraan te werken.

    We hebben daarom heel aandachtig je open brief gelezen.

    Eerst en vooral willen we je zeggen dat we nog steeds met evenveel zorg en passie onze boxen samenstellen. Dit wordt ook bevestigd door een onderzoek bij 1236 vrouwen, waar we bvb leren dat 94% van de ondervraagde vrouwen Deauty als een echte ontdekkingsdienst zien. Eveneens zien we reacties uit Frankrijk en Nederland waar onze box meestal beter geëvalueerd wordt dan de grote spelers.

    Maar deze cijfers doet niets af aan ons verdriet over jouw bericht. We nemen je kritiek serieus en zullen extra energie stoppen rond de werkpunten die je hebt vermeld.

    We blijven ons best doen en hopen van harte dat je snel opnieuw zal verliefd worden.

    Lieve groetjes
    Deauty

    1. Beste Deauty,

      Bedankt voor jullie reactie en dat jullie de tijd hebben genomen om mijn open brief aan jullie te lezen. Ik begrijp best dat er heel wat vrouwen zijn die oprecht blij zijn met jullie boxen, maar weet natuurlijk dat jullie de laatste maanden er steeds meer klanten bijkrijgen die jullie én de merken die jullie vertegenwoordigen nog niet kennen. Trouwe abonnees (zie trouwens de comments hieronder of de reacties op andere blogs) voelen zich echter meer en meer ‘vergeten’. Ik weet zeker dat jullie echt al het nodige doen om iedereen tevreden te houden, maar soms mis ik echt dat verfrissende en persoonlijke.

      Ik moet steeds meer producten weggeven die ik niet aangepast zijn aan m’n huidtype (denk maar aan dat product van Karin Herzog – geweldig product, maar niet voor een gemengde huid) of die niet gebruikt worden omdat de kleuren ofwel te donker zijn of niet bij me passen. Elk merk heeft nu intussen wel aangepaste productlijnen, toch? Dat is eigenlijk vooral de opbouwende kritiek die ik jullie wil meegeven. Jullie krijgen via het ingevulde beautyprofiel enorm veel informatie van ons, klanten mee. Misschien toch proberen om deze iets meer te gebruiken? Ook al zijn we dan bijvoorbeeld niet enthousiast over een bepaald product, dan kunnen we deze wél gebruiken!

      Ik blijf zeker lid van jullie service, maar het moest me gewoon van het hart. Ik heb de jammerlijke evolutie gezien van de beautyboxen in Nederland, en ik wil écht niet dat jullie dezelfde evolutie zouden moeten doormaken.

      Groetjes,

      Laura

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *